Rådgiveren

Rådgiveren er et pålitelig verktøy brukt over hele Norge for å kartlegge og styrke ferdigheter i norsk, matematikk og engelsk. Det hjelper lærere med å tilpasse undervisningen og gir bedre resultater.

Rådgiveren i praksis

Rask kartlegging – fra enkeltpersoner til store grupper.
Tilpassede løsninger for undervisning og opplæring.
Digitale tester og klare resultater som sparer tid.
Krypterte resultater, enkel eksport/import av elevlister og data.

Kort og godt

Komplett system for kartlegging og tilpasset opplæring

Rådgiveren er et digitalt og papirbasert kartleggingsverktøy for norsk, matematikk og engelsk – fra 5. trinn til voksenopplæring. Systemet gir en rask og visuell oversikt over elevens faglige nivå, og er særlig egnet for personer med lærevansker. Med tydelig struktur, før- og ettertesting og forslag til tiltak, gir Rådgiveren et solid grunnlag for tilpasset opplæring.

Rådgiveren er et anerkjent testsystem utviklet av NetPed, spesielt utformet for å kartlegge elevers nivå i norsk, matematikk og engelsk fra 5. trinn og helt opp til voksenopplæring. Systemet gir en rask og pålitelig vurdering av elevens faktiske faglige nivå og sikrer effektiv planlegging og organisering av opplæring, særlig for elever med lærevansker.

 

 

Hovedfunksjoner

 

  • Fleksibel gjennomføring: Kan tas elektronisk via internett eller på papir, og finnes på både bokmål og nynorsk.
  • Tilpasset elever med lærevansker: Spesielt designet for elever med blant annet dysleksi, dyskalkuli, ADHD, angst og konsentrasjonsvansker.
  • Visuell resultatpresentasjon: Resultatene presenteres i oversiktlige grafiske profiler, sammenlignet med gjennomsnittet for aldersgruppen.
  • Før- og ettertesting: Mulighet for å måle opplæringseffekt ved å sammenligne resultater fra før og etter undervisningsperioder.

 

 

Hva kartlegger Rådgiveren?

 

Norsk (ca. 26–28 minutter):

  • Rettskriving (diktat/korrektur)
  • Lesehastighet
  • Leseforståelse
  • Ordforråd (synonymer, antonymer, fremmedord, ordtak)

 

Matematikk (ca. 18–20 minutter):

  • Addisjon/Subtraksjon
  • Multiplikasjon/Divisjon
  • Mynt- og klokkeregning
  • Prosent, brøker/desimaler, areal og volum

 

Engelsk (ca. 20 minutter, fra 8. trinn):

  • Rettskriving
  • Grammatikk
  • Leseforståelse
  • Ordforråd

 

Kartlegging i matematikk kombineres med norsk for å identifisere eventuelle sekundære vansker knyttet til lese- og skriveutfordringer.

 

 

Bruk og opplæring

 

For å sikre høy kvalitet kreves det at testbrukere gjennomfører godkjent opplæring hos NetPed eller samarbeidspartnere.

Funksjonsprofiler

Rådgiveren identifiserer lærevansker gjennom klare funksjonsprofiler, som:

  • Ingen eller små fagvansker
  • Spesifikke fagvansker ( f.eks. matte, skriving, lesing )
  • Generelle fagvansker

Resultatene hjelper lærere å lage tilpassede planer og kan gi rett til spesialundervisning.

Systemet foreslår konkrete tiltak:

  • Eksamenstilrettelegging (f.eks. ekstra tid, muntlig/skriftlig kombinasjon, digitale hjelpemidler)
  • Rammeplaner for spesialtilpasset opplæring innen rettskriving, matematikk, lesing og begrepsopplæring

Tiltakene kan enkelt tilpasses individuelle opplæringsplaner i tråd med opplæringsloven.

Pakkeløsninger

Kartlegging

Inkluderer:

Rådgiveren

Fri bruk års-lisens

Veilederen Basis

Fri bruk års-lisens

11 990 kr

Kartlegging + Tiltak

Inkluderer:

Rådgiveren

Fri bruk års-lisens

Veilederen Basis

Fri bruk års-lisens

OrdDrill

25 brukere

Begrepsbyggeren

25 brukere

14 990 kr

Komplett

Inkluderer:

Rådgiveren

Fri bruk års-lisens

Veilederen Basis

Fri bruk års-lisens

Veilederen 2

Fri bruk års-lisens

OrdDrill

50 brukere

Begrepsbyggeren

50 brukere

19 990 kr

Rådgiveren

3 150 kr
Rådgiveren er et pålitelig verktøy brukt over hele Norge for å kartlegge og styrke ferdigheter i norsk, matematikk og engelsk. Det hjelper lærere med å tilpasse undervisningen og gir bedre resultater.

Behov for en tilpasset løsning?

Vi skreddersyr gjerne en løsning som passer akkurat dine behov.

Historie

Rådgiveren ble utviklet av psykolog Knut J. Lohne og spesialpedagog Thor Hogga, og bygger på forskning innen språklige og matematiske lærevansker. Siden 1995 har testen vært i kontinuerlig utvikling og normering, og brukes i dag bredt i norske skoler og offentlige utredningsinstanser.